Siblingtherapie

Delen op

Siblingrelaties kunnen meervoudig ingezet  worden in geval van ernstige conflicten of trauma’s binnen de familiegroep.

De band tussen broers en zussen is de langstdurende band voor elk individu, van de geboorte tot het einde van het leven. De rivaliteit en conflicten die er noodzakelijkerwijs deel van uitmaken, kunnen samengaan met tedere emoties en meervoudige identificaties.  Deze helpen  de identiteit te structureren.

Door de communicatie die ze toelaat en teweegbrengt voor elk van de leden, blijkt de psychoanalytische siblingtherapie een instrument te zijn voor individuele groei met zijn eigen bijzonderheden.

Kunnen steunen op gelijken, broers en zussen, de enige personen die bevoegd zijn om te onthullen wat er binnen het gezin gebeurt, stelt iedereen in staat om zich zijn geschiedenis terug toe te eigenen, en om zijn plaats in het gezin en binnen de siblingrelatie  die noodzakelijkerwijs zijn  manier van in de wereld staan beïnvloeden, te analyseren.

Erkend worden in je lijden, het doorbreken van de stilte en van het isolement binnen je eigen familie, het delen van je angsten, verdriet, woede, teleurstellingen, net als  je vreugde, plezier, hoop, helpt om siblingbanden te herstellen en maakt de psychologische ontwikkeling van elke persoon mogelijk.

Het therapeutische kader is aangepast aan elke situatie. Een siblingrelatie kan op elke leeftijd voorkomen (bij kinderen, adolescenten en volwassenen). Als binnen een siblingrelatie een of meerdere kinderen minderjarig zijn, is de toestemming van de ouders vereist en wordt vooraf een gesprek met de ouders gevraagd. De frequentie van de sessies, de duur van de sessies, het aantal therapeuten, worden van geval tot geval besproken.

BOURGUIGNON, O. 1999. Le fraternel, Paris, Dunod

BRUSSET, B. 2008, ” le lien fraternel et la Psychanalyse”, revue française de psychanalyse, Frères et sœurs, t. LXXII, n°2, Paris, PUF.

VOIR site SBP www.psychoanalyse.be/Public/, Séminaires du mercredi , 31 janvier 2018, “Si ce n’est toi c’est donc ton frère” – l’identification fraternelle et groupale.

FAORO-KREIT, B. 2011, Les enfants et l’alcoolisme parental- La question de la transmission et l’apport de la fratrie comme modèle thérapeutique, <Erès, Toulouse.